Op 16 maart, bij het begin van de coronacrisis, stelde de VDAB zijn online aanbod gratis ter beschikking. Tegelijkertijd lanceerde de VDAB een informatiecampagne op de sociale media. De campagne bereikte via diverse kanalen meer dan vijf miljoen Vlamingen tussen 20 en 45 jaar. Ruim 9.000 Vlamingen klikten door naar de pagina’s van de online opleidingen op de website van de VDAB. Die strategie had duidelijk succes. In de maand maart werden er maar liefst 20.584 online opleidingen gevolgd. Tijdens de maand april steeg dit aantal zelfs nog tot 29.301. De meest populaire opleidingen waren de toepassingen van Microsoft Office zoals Word, Excel en PowerPoint, boekhouden en de taalopleidingen zoals Frans, Engels en Duits. Opmerkelijk is dat maar liefst 806 Vlamingen tijdens de maanden maart en april de opleiding Artificiële Intelligentie volgden.
Werknemers alsmaar meer vertrouwd met het digitale
Allessia Claes leidt uit de cijfers af dat steeds meer werknemers vertrouwd raakten met digitalisering tijdens de coronacrisis. “Dat geldt uiteraard voor vergaderen, maar ook op het vlak van leren. Mensen leerden de noodzaak en/of de voordelen kennen van e-learning. Denk ook aan alle werknemers en werkzoekenden voor wie klassieke ‘klassikale’ opleidingen geen optie meer waren. Denk specifiek aan onze helden in de zorg die via webinars nieuwe medische competenties rond infectiepreventie moesten verwerven.”
Levenslang leren is absolute noodzaak
Vlaams volksvertegenwoordiger Claes hoopt op een mentaliteitswijziging. “Dat leertrajecten laagdrempeliger worden is een opportuniteit, zodat levenslang leren en persoonlijke ontwikkeling evident zijn. Ik hoop dan ook dat we deze positieve evolutie kunnen vasthouden. Levenslang leren is een absolute noodzaak. De wereld evolueert immers razendsnel en bovendien biedt levenslang leren werknemers meer loopbaanmogelijkheden.”