Opleidingscheques zijn op dit moment mogelijk voor de blended opleidingen, een mix van contact- en afstandsleren met een digitale component, maar niet voor opleidingen zonder contact en ondersteuning van de lesgever. Hierin ziet Claes graag verandering komen: “2021 moet het jaar van de opleiding worden en de start van de ‘learning twenties’. Daarom moet het gebruik van de opleidingscheques zo breed mogelijk worden ingezet en opengesteld worden naar alle digitale opleidingen.”
Digitaal aanbod op korte termijn
Claes vroeg cijfers op over het gedaalde aantal opleidingsuren in 2020. Werknemers volgenden maar liefst 40 procent minder opleidingsuren. In de maanden april en mei daalden de opleidingsuren het hardst, toen er veel opleidingen werden geannuleerd of moesten doorgaan in hybride of volledig digitale vorm als gevolg van het coronavirus. De maanden erna zagen we een enorme veerkracht, creativiteit en flexibiliteit en opleidingsvertrekkers die alles uit de kast haalden om de digitale omslag te maken. “In een crisis merk je dat veranderingsprocessen die anders misschien jaren zouden duren, nu op een aantal weken en maanden succesvol worden doorgevoerd. Acht op de tien opleidingsverstrekkers hebben zo op korte termijn een digitaal aanbod uitgewerkt”, stelt Claes.
Leercultuur in Vlaanderen een boost geven
Vlaanderen zal alle opleidingsincentives zoals het Vlaams opleidingsverlof en de opleidingscheques integreren in de leer- en loopbaanrekening. “De individuele leer- en loopbaanrekening is ontzettend belangrijk om de leercultuur in Vlaanderen een boost te geven. Enkel zo kunnen we meer Vlamingen ondersteunen en motiveren om de stap te zetten naar het levenslang leren”, besluit Allessia Claes.